Utilizăm cookies pentru ca dumneavostră să aveți o experiență cât mai plăcută. Pentru a ne conforma noii directive e-Privacy, trebuie să primim acordul dumneavosatră pentru a seta cookie-urile. Află mai multe.
ARITMETICA clasa a V-a Semestrul 2
Autorii lucrarii au elaborat numeroase auxiliare pentru elevii din ciclul primar, de aceea, cunoscand programele de matematica specifice, au avut in atentie folosirea notiunilor dobandite in construirea celor noi pentru a asigura inlantuirea logica si sistematica a acestora. Avand in vedere volumul mare de informatii si probleme, lucrarea este structurata in doua parti corespunzatoare celor doua semestre ale anului scolar. Daca din anumite considerente pe semestrul I nu se parcurg toate notiunile cuprinse in partea I a lucrarii, atunci aceasta poate fi folosita la inceputul semestrului al II-lea. Lucrarea prezinta consideratii teoretice la notiunile de baza ale programei plecand de la situatii cotidiene intalnite de elev, prin modele de exercitii rezolvate, ce pot fi utilizate la sistematizarea si aprofundarea cunostintelor, cat si in activitati optionale. Prezenta lucrare grupeaza elementele de continut ale programei actuale in unitati de invatare, cu respectarea logicii interne de dezvoltare a conceptelor matematice. Atat in prezentarea notiunilor, cat si prin numeroasele probleme rezolvate si propuse, elevul este pus in situatia sa observe mediul in care traieste, sa-si foloseasca intuitia si imaginatia pentru a extrage exemple, astfel ca matematica sa apara ca disciplina ancorata in mediul inconjurator. Lucrarea constituie un suport eficient pentru profesori, elevi si parinti pentru o evaluare si autoevaluare cat mai obiectiva, de aceea fiecare exercitiu si problema are specificata nota corespunzatoare. Am optat pentru probleme semnificative si eficiente, atat pentru consolidarea cunostintelor in diferite etape, cat si pentru pregatirea evaluarii curente, si semestriale. Problemele sunt compartimentate pe capitole, unitati de invatare si chiar pe lectii cu rezolvari bine echilibrate. Pentru fiecare lectie au fost selectate probleme reprezentative care contribuie la aprofundarea notiunilor ce le contin. Problemele sunt variate si de continut, fiind evitate cele artificial concepute dupa clisee sterile, cum se gasesc, din abundenta, prin diverse culegeri. Autorii lucrarii au avut preocupari indelungate in metodica predarii problemelor prin metode aritmetice, prin articolele publicate am facut recomandari pentru a fi utilizate in mod obligatoriu in invatamantul primar, dar si in primele clase de gimnaziu, in primul rand fiindca la copiii mici domina gandirea concreta, iar gandirea abstracta se dezvolta mult mai tarziu. De asemenea, lucrarea cuprinde 40 de modele de teste, din care 9 variante de teza pe semestrul I si pe semestrul al II-lea, cu itemi specifici intervalului de evaluare, astfel: se obtin 40 de puncte din itemi de nota 5; cate 20 de puncte din itemi de nota 7, respectiv 9; 10 puncte din itemi de nota 10 si 10 puncte se acorda din oficiu. In afara testelor clasice am introdus si teste grila si cu raspuns deschis. La testele grila elevul trebuie sa aleaga raspunsul corect din variantele de raspunsuri date, stiind ca unul si numai unul din raspunsuri este corect, iar la testele cu raspuns deschis trebuie completat spatiul punctat cu raspunsul corect. Dupa prezentarea enunturilor problemelor propuse urmeaza solutii, indicatii, raspunsuri si comentarii. Problemele asemanatoare cu precedentele au primit indicatii partiale sau numai raspunsurile de rigoare, lasandu-le elevilor posibilitatea de a-si dovedi ingeniozitatea si creativitatea prin gasirea unor solutii deosebite. In general, solutiile prezentate nu sunt exhaustive, lasand rezolvitorilor posibilitatea de a contribui efectiv la completari. Totusi, in prezentarea unor solutii, am insistat asupra cazurilor ce pot sa apara in unele probleme in functie de parametrii pe care acestea ii contin, dorind sa formam la elevi deprinderea de a cauta toate solutiile unei probleme. Suntem recunoscatori si adresam multumirile noastre atat colegilor, parintilor, cat si elevilor care ne-au dat sugestii si sfaturi competente, si ne-au condus la elaborarea lucrarii. Artur Balauca
AVIZAT DE MEN PRIN OMEN nr. 3022/08.01.2018